YFU Virtual Exchanges
Se zájmem podpořit pocit společné lidskosti a znovuobjevení mezikulturní výměny, YFU spolupracuje na unikátním spojení se vzdělávajícími institucemi po celém světě v dynamickém virtuálním fóru, nesoucím název YFU Virtual Exchanges, ve kterém mají středoškoláci možnost prozkoumat současnou společnost pomocí internetu, což jim napomáhá k naplňování jejích osobních i profesních cílů. Za pomocí online výměnných programů, prostřednictvím zpráv, obrázků, videí a jiných mediií dostávají studenti neuvěřitelnou možnost zapojení se do mezikulturních diskusí, které mohou vést k většímu porozumění kulturních rozdílností, a k hlubšímu pochopení jak sebe sama tak vrstevníků po celém světě. Tato iniciativa, která čerpá z šedesátileté zkušenosti v oblasti mezinárodního vzdělávání, má za úkol rožšířit celosvětové pochopení a empatii díky zvětšenému přístupu ke kulturním výměnným programům.
Poprvé i v České republice!
Tento pilotní program byl poprvé vyzkoušen americkou pobočkou YFU na začátku roku 2016, kdy byly virtuálně propojeny střední školy ve Spojených státech a tzv. MENA regionu (Middle East North Africa) - konkrétně v Tunisku a Maroku. Postupem času se tyto virtuální výměny rozšířily i do dalších zemích - do Dánska, Indonésie a České republiky. První školou, která v České republice v tomto programu participovala byla 1st International School of Ostrava a tak jsme využili možnosti pohovořit s paní Mgr. Petrou Dinkovovou, která má projekt na ostravském mezinárodním gymnáziu na starosti. Zde přinášíme její dojmy:
Jak probíhala Vaše příprava na zapojení třídy do projektu?
Nejprve bylo třeba vybrat vhodnou třídu a rozdělit ji do skupin. Poté následovala série online školení a e-mailová komunikace s koordinátorkou projektu. Příprava nebyla časově ani jinak příliš náročná. Kolegyně ani já jsme nikdy předtím na podobném projektu nepracovaly, proto pro nás bylo obzvláště důležité zjistit, co projekt virtuální výměny obnáší, než jsme jej představily studentům.
S jakými nástroji při řešení úkolů projektu pracujete? Zabere Vám příprava na hodiny víc času?
Studentům i nám průvodcům byl vytvořen nový e-mailový účet, který používáme především ke komunikaci s koordinátory projektu. Veškerá ostatní komunikace a práce na projektu se pak odehrává v prostředí Google Classrooms. Také je samozřejmě nutné internetové připojení a počítač, tablet nebo chytrý telefon, a občas i obyčejná tužka a papír. Příprava samotná více času nezabere, časově náročná je naopak kontrola vypracovaných úkolů.
Můžete uvést příklady domácích úkolů, které studenti dostali? Je nějaký, který pro studenty byl problematický a naopak - byl nějaký, který je vyloženě bavil?
Myslím, že studenty nejvíce bavila úvodní aktivita, ve které se měli představit ostatním účastníkům projektu prostřednictvím krátké prezentace. Naopak úkol, ve kterém sebe a své bezprostřední okolí měli popsat ze tří různých perspektiv (já, ty, my), jim bylo třeba důkladněji vysvětlit, než na něm mohli začít pracovat.
Jak dochází v rámci projektu k "virtuální (mezikulturní) výměně? Došlo už k nějakým interakcím se vzdálenou třídou? S jakými zahraničními studenty/školami jste v rámci dosavadního průběhu v kontaktu?
K interakcím dochází především prostřednictvím komentářů, které jednotliví účastníci nechávají u vypracovaných úkolů ostatních ůčastníků. Ty se pak často rozvinou v delší konverzace. Nedávno byl projekt obohacen o nástroj Google Hangouts, díky němuž mohou probíhat konverzace v reálném čase a dokonce i videohovory.
Projektu se účastní studenti z Tuniska, Dánska, Spojených států, Indonésie a České republiky. K interakcím došlo se studenty z Tuniska a Dánska, ale je možné, že jich bylo více - většinou soukromé konverzace svých studentů s ostatními účastníky projektu nečtu. Zaprvé to není z časových důvodů možné a zadruhé respektuji jejich soukromí.
Došlo v rámci dosavadního průběhu k nějaké neočekávané situaci, ať již pozitivní, či negativní?
Bohužel ano. Při práci na prezentaci o sobě, někteří studenti “z legrace” vytvořili fiktivní účastníky projektu a přidali k nim velmi nevhodné popisy. Incident jsme museli řešit s Katherine - koordinátorkou v USA. Studenti se nakonec omluvili a nic podobného se již naštěstí neopakovalo.
Je něco, co by YFU mohlo při přípravě projektu zlepšit?
Osobně bych uvítala více aktivit, na kterých bychom mohli pracovat společně ve třídě. Momentálně se projekt odehrává víceméně na individuální úrovni.
Měli byste na Vaší škole zájem na projektu pracovat i v budoucnu?
Určitě ano. Projekt je až na malé “mouchy” vynikající.
V čem si myslíte, že má projekt pro Vaše studenty přínos?
Pro studenty, kteří nemají možnost zúčastnit se skutečné výměny, je projekt jedinečnou příležitostí, jak navázat kontakt s mladými lidmi z celého světa, dozvědět se více o odlišných kulturách, náboženstvích a způsobech života a naučit se je respektovat. Navíc je projekt důležitým zpestřením běžné výuky, protože se zaměřuje na schopnosti a dovednosti, které studenti použijí v každodenním životě.